SEO Kort Fortalt - Optimer Til Bruger Og Google

Online Marketing 28 January, 2018

Google er bare en dum robot og en masse kode, der ikke forstår andet end 1 og 0.
Derfor skal vi som SEO folk, gør det fuldstændigt klart for dem, så de skal bruge så lidt resourcer på at tænke selv.

Selvom Google er en kæmpe gigant, og den søgemaskine de fleste af os bruger, så er de ikke dovne. De vil være fortsat være den bedste søgemaskine med højeste kvalitet der findes. Også i fremtiden. Den bedste søgemaskine betyder at de søgeresultater, der kommer frem i søgeresultatet, skal være det som brugeren leder efter og af ordentlig kvalitet. Når du derfor søgemaskine optimerer, så er det egentlig ligeså meget dine brugere du skal optimere efter.
Jeg oplever at mange SEO folk begår den fejl, at de kun optimerer til Google og glemmer deres brugerne på farten. Er dine brugere glade, er Google glad.

Google kigger efter en laaaaaang række faktorer, når de vælger hvilke sider, der skal placeres hvor (Ranking factors). Langt de fleste fortæller de os ikke om. Der sidder en masse eksperter rundt i verden og studerer, analyserer, tester og deler det med os andre. Tak til jer!

De følgende ord på denne side er ment som en introduktion til SEO. 

Jeg har delt SEO op i 4 hovedkategorier:

 

Den Tekniske Del


Lad os starten fra toppen af din HTML kode. Eller næsten toppen. Du skal give Google lov til overhovedet at vise din side i deres søgeresultat.
Kigger du i kildekoden på denne side ( CTRL + U / F12 / CMD + Alt + i ) finder du en linje, hvor der står

<meta name="robots" content="index, follow”>

Her har vi fortalt til robotter (søgemaskiner) at denne side skal indekseres, finder de nogle links på siden, skal de følge dem og også kigge på de sider.
Står der noindex siger vi at den side Ikke skal indekseres. Nofollow betyder at de ikke skal følge links.
Du kan tjekke om din side er i Googles index ved at søge site:domænenavn.dk på Google.

Kan din side findes er resten af vores arbejde ikke spildt.

Din side skal være hurtigt. Dette er en af de ranking factors, som Google har fortalt os om. Det viser også at de her tænker på deres brugere. Hvor lang tid venter du på at en side er færdig med at loade? På en god dag har jeg ikke tålmodighed i mere end 5 sekunder. Jeg klikker jeg tilbage og tager Nr.2 i søgeresultatet.

Derudover skal det også være nemt for Google at gennemgå/crawle ens side. Dette kan gøres gennem internt linking / linke mellem dine undersider, men huske at det skal give mening for din bruger og artikel.
Hertil vil et sitemap.xml også hjælpe en hel del. Dette er et slags kort, så Google kan finde alle jeres undersider.

Har du noget filtrering eller sortering på din side? Så husk at gør brug af canonical tag.
Hvis du har 2 eller flere sider med samme indhold, men forskellig URL, så ser Google det som to forskellige sider med dobbelt indhold.
Med canonical-tag fortæller du Google: “Jaja Mr. G, Jeg er udemærket godt klar over, at det er samme indhold, men det er altså også samme side. Derfor skal du behandle denne underside, som var det den, jeg sætter mit canonical tag til at pege på”

Alt tekst skal nemlig være, så vidt muligt, være 100% unik. Google kan ikke lide kopieret tekst (Duplicate Content). Hverken fra eksterne eller interne sider. Selvfølgelig kan du ikke skrive hver enkelt sætning 100% unik (Denne sætning er sikkert også skrevet før).
Har du skrevet din tekst, uden at kigge din sidemand over skulderen, så er din tekst sikkert god nok. Bare huske at andre altså også kan finde på at kopiere dine tekster. Her viser det også at Google tænker på brugeren, og dermed skal vi også. Hvorfor skulle Google placere to sider med samme tekst? Det gavner jo ikke brugeren at finde samme information to gange.

Og med de ord, bliver vi ledt hen til næste skridt: Indholdet.

Der er en lang række andre ting, der kan/skal forbedres i ens kode - Punkterne herover er typisk dem, jeg ser mangler.

Tekster, Indhold og Content

Content is king! Selvfølgelig… Hvorfor skulle jeg ellers besøge din side?

Alt indhold er vigtigt for ens side. Både for at give den information vores brugerne leder efter, men også for at få en række fordele i forhold til Google. 

Når vi snakker om SEO og om at blive synlig på Google, skal først finde ud af hvad vores brugere leder efter. Det kan vi gøre igennem søgeordsanalyse (Keyword Research). Der findes mange værktøjer der kan hjælpe os med det. En af dem er Googles eget værktøj: Keyword Planner.

 

Keyword Research 

En metode som flere mener er ved at være outdated, men jeg ser nu stadigvæk mange grunde til stadigvæk at gøre brug af den.
Med søgeordsanalyse kan vi nemlig holde fokus på hvad ens underside handler om. Derudover kan vi også holde øje med vores placeringer - Falder vi eller stiger vi? Så kan de ord vi kigger efter med være starten på vores svar.

Først skal vi have et klart overblik over hvad vores side og underside handler om, så vi kan skrive nogle tekster hertil.

Start med et ord/hovedemne til din side og skriv det ind i f.eks et excel ark. Derefter så skriv ned alle de synonymer, sætninger og variantioner, du overhovedet kan komme i tanke om. 

Nu har du en lang række ord. Kopierer disse og indsæt dem i Keyword Planner. Nu giver Google os så hvor mange søgninger og konkurrence der er på vores ord. Derudover så giver de os også forslag til mange flere ord/sætninger, som der også bliver søgt efter.

Det ord eller sætning med flest søgninger og mindst konkurrence på, kan vi bruge i vores page title og være det også som vi tracker på (Holder øje med placeringen).

Når du så har en liste med dine ord, så begynd at skriv, skriv, skriv, skriv. Kan du få flettet ord og sætninger ind fra din keyword research, så gør det.
I principppet vil du ikke kunne findes på Google, hvis ordet ikke er på din side.

Igen skal din tekst være skrevet til bruger og ikke til Google. Husk også at din tekst skal være unik.

Keyword research / Søgeordsanalyse er der snak om, at det er ved at blive uddateret, fordi folk bliver bedre og bedre til at søge mere bredt og specifikt. Derved er det svært at finde dét ord, der er flest søgninger på, fordi hvis vi lægger antal søgninger på alle de andre sætninger, synonymer osv. er der nok flere søgninger end der er på vores ene ord. Jeg mener synes nu bare at vi skal tilpasse og kun bruge vores ene ord som pejlingsmærke. I sidste ende er det trafikken til vores side og brugerene, der er vigtigst for os. 

Når det tekniske er på plads, vi fanger jeres brugere søgninger og vi har noget godt indhold på jeres side - Nu er det så tid til at få jeres navn mere ud.

Linkbuilding er et essentielt og et af de sværeste punkter i forhold til SEO og Google. Google ser links som en slags anbefalinger og hjælper dem b.la med at finde din side.

Det er dog ikke mængden af links, der er afgørende, men kvaliteten af links.

Der findes gode links og dårlige links. 

Dårlige links kan være direkte skadelige for jeres side og placeringer. Dårlige links kan ske ved elendig linkbuilding, automatiske robotter eller nogle meget sure konkurrenter, der bevidst har købt en bunke dårlige links til at pege på din side. Er du udsat for skadelig links, kan du få Google til at ignorere disse.

Gode links kommer fra stærke autoritere sider. Hvis du får et link fra NASA er det klart bedre end hvis du fik et link fra en indisk blog, der er fyldt med spam.
Et rigtigt godt link giver dig også trafik. Hvilket også er det vi i sidste ende gerne vil have. Hvis det samtidig er et DoFollow, så kunne vi næsten ikke være gladere.

Alt linkbuilding skal ske organisk og naturligt. Det er et stort og vigtigt emne, som jeg synes fortjener en artikel for sig selv. For nu skal du bare vide, at hvis folk peger og snakker om dig (Forhåbelig positivt) Så er det godt for dine placeringer på Google.

Analyse.

Nu har du det tekniske på side på plads, du fanger dine brugers interesse igennem keywords research, du har noget fantastisk indhold, som der bliver linket til.

Nu kan vi begynde at se mere i dybden. Enhver side burde have Google Analytics og Google Search Console tilkoblet - Som minimum et tilsvarende værktøj.

Her har du hele tiden et løbende overblik over din trafik og hvordan det går med din side.

Stil dig selv nogle spørgsmål?
Hvilket undersider modtager meget trafik? Hvilke modtager ikke så meget trafik? Hvorfor?

Hvor lang tid er brugerne inde på min side? Hvordan får jeg dem til at blive længere?

Klikker folk tilbage? Hvordan får jeg dem til at klikke videre rundt på min side?

Laver du nogle ændringer, kommer der så mere eller mindre trafik? Hvad har det af betydning for dine placeringer?

Og en masse andre spørgsmål, kan du finde svar på igennem analyse.

Links er et ranking factor som Google har fortalt os om.

Til sidst

De fire hovedkategorier fortjener hver en side for sig selv.
Hvis ikke du vidste noget i forvejen, er du hermed klædt lidt bedre på, til at blive fundet blandt de 30 billioner sider, Google kender til.

I fremtiden, Klik tilbage hertil i siden og jeg vil give dig dybere indsigt i SEO, Google og dine brugere. 

Har jeg glemt noget? Er der noget bestemt, du søger svar på? Kontakt mig.


Tags:
SEO Content Linkbuilding Google